Don’t shoot what it looks like. Shoot what it feels like. – David Alan Harvey

Meraikan Hari Ibu – Picnic di Janda Baik ( Part Two)

Salam kawan kawan ! Sambungan daripada last entry – sebahagian lagi daripada gambar gambar yang di ambil masa kami pi berpiknik last time.

Sebenarnya kalau ada yang perasan – beberapa entry lepas saya ada mula try mengambil approach baru dalam gambar gambar yang saya ambil. Pada pendapat saya, ada sesetengah gambar sangat powerful ketika ianya cuma satu foto – sebagai contoh – gambar gambar fotojournalism – ataupun kawan kawan leh google Boston Big Pictures – ataupun gambar gambar di World Press Foto. Satu gambar cukup menceritakan penderitaan, keseronokan, suka duka ketika tu.

Namun beberapa minggu lepas saya ada dicadangkan satu travel blog oleh cousin dan wife saya : Mr and Mrs Globe Trot – sepasang wedding fotographer yang decide untuk temporarily stop jap keje depa – dan pi travel ronda dunia selama 6 bulan ! Dan gambar gambar depa – i notice one thing – sangat ‘jujur’. Apa yang saya maksudkan ialah gambar apa yang depa tengok dengan mata – sesetengah gambar depa melangkau rules rules fotografi seperti komposisi gambar namun tetap sangat indah jika dipandang. Gambar gambar yang diambil kekadang melanggar rules of third – letakkan subject bebetul di tengah – namun somehow tetap sedap mata melayan. Kenapa eh?

Baru baru ini saya ada ketemu jawapannya dalam magazines yang saya jumpa – Di ketika sesetengah gambar sangat dominant jika di letakkan secara solo – ada juga gambar gambar yang menjadi ‘ kuat’ dan ‘ sedap’ jika dipamerkan sebagai siri!  Layout dalam blog – dalam photobook – kalau kena caranya – gambar gambar memang akan ‘kuat’ secara berkumpulan🙂 itu yang saya sedang eksperimentasi sekarang😉

enjoy !

DSC_0621 combo10 Kami ada juga menerima kunjungan one ekstra guest masa berpicnic – kuching ! Dan ini kuching sangat bising !

DSC_0606

DSC_0568 combo11 DSC_0708

DSC_0798 combo12 DSC_0843 DSC_0728 combo15 combo13DSC_0468 combo16 combo14 Lagi sekali – 50 mm f/1.8 jugak majoritinya digunakan – tapi bila tengok balik semua gambar yang diambil – sangat kurang lah gambar landscape / permandangan .. huhu. Baru saya perasan. Thanks to my wife sebab dia yang amek semua gambar saya hihi.

Next time – saya akan try untuk balance back my overall shot counts supaya leh cover close to everything.

Maseh lagi saya mencari style sendiri ni.😉

Alhamdulillah.

Jumpa lagi nanti InsyaAllah

4 responses

  1. Sangat menarik gambar2. Saya pun kadang2 lebih terambik gambar orang dari gambar scenery…😀

    May 14, 2011 at 00:57

    • tq adzrul😉 tu la pasal – hehehe pasni kena start amek gambar scenery plak.. how’s tapah by the way bro?

      May 15, 2011 at 10:42

  2. khairil

    Salam mamu…,
    Gambaq kucing tu menarik…

    May 24, 2011 at 09:11

    • tq khairil
      kucing tu mai ntah dari mana pun tak tau
      tapi best la – dia la kenyang makan macam macam hahah
      tq sebab drop by bro😉

      May 25, 2011 at 05:24

Leave a Reply

